Eilt.blog

wandelen tussen de oren

Start op eilt.nl

  • Dagboek maandag 22 juni en dinsdag 23 juni 2026

    Lekker

    Ik ga het Ziltepad pauzeren en verder lopen als de temperatuur weer normaal is. Misschien in juli of nog later. De hitte is voor mij gewoon te hoog de komende tijd. Op Ameland valt het gelukkig enorm mee maar woensdag zou ik vertrekken naar Minnertsga om het Ziltepad weer op te pakken.
    In Leeuwarden, dat is ongeveer de regio van de volgende etappes, zien de verwachtingen er zo uit:

    Verwachtingen Leeuwarden (op Ameland is het veel koeler!)

    “Maar wat ga je nú dan doen?” hoor ik je zeggen. Eerst maar even een aantal dagen naar huis. Daar is waarschijnlijk ook van alles te doen 😊

    Sea You @ Ballum

    Gisteren heb ik een lange wandeling gelopen van de camping naar de strandtent bij Ballum. Die heet tegenwoordig Sea You @ Ballum. Om de paar jaar veranderen strandtenten van naam, is mijn ervaring. Een soort reset, denk ik.

    Verder was het een heel ontspannen dag. Het was wel fris, 18 graden met stevige zeewind.

    Zeekraal

    Vandaag was opnieuw een luie dag – maar nu 21 graden met minder wind. Na een duik in de zee en een stukje fietsen heb ik de huurfiets weer ingeleverd bij de verhuurder. Prima fiets maar ik was hier ongeveer de enige volwassene zonder trapondersteuning 🚲

    Toren van Nes

    Deze avond ga ik de dag afsluiten met een avondwandeling naar de zonsondergang.

    Morgen naar huis!

    Route naar Ballumerstrand https://out.ac/IiZIEA
    Terug naar https://eilt.nl

    Venkel
  • Dagboek zondag 21 juni 2026

    Deze Vaderdag was tegelijkertijd het begin van de zomer – om 10:25 uur, om precies te zijn! De vogels probeerden mij wakker te maken maar toch was ik laat.⏰

    Deze vogels waren vanmorgen allemaal te horen vanuit mijn tentje (gegevens van de Merlin-app)

    Ik was een beetje laat vanmorgen en besloot daarom niet naar de Magnuskerk in Hollum te gaan maar naar de Vermaning in Nes, dat is dichterbij. Voor de preek maakt het niet uit want dezelfde spreekster deed beide diensten na elkaar.

    De Vermaning binnen
    De Vermaning buiten

    De Vermaning is van oorsprong een doopsgezinde kerk, gebouwd als een eenvoudige schuilkerk. Zij mochten in vroegere eeuwen niet te veel opvallen want ze behoorden niet tot de ‘correcte’ protestantse kerken ⛪

    Ik moest de kerk echt opzoeken want het gebouw was zelfs nu nog niet aangegeven op Google Maps.
    “De laatsten zullen de eersten zijn”, citeerde de man die mij welkom heette toen ik iets te laat binnenkwam.

    Een voor mij passend lied dat we vanmorgen zongen uit de bundel “Ameland Zingt

    Om eventuele vervolging te ontlopen had het gebouw vroeger meerdere uitgangen. Pas tijdens de Franse bezetting (rond 1800) kregen de doopsgezinden de vrijheid om hun geloof te belijden.
    Psalm 69 stond centraal in de dienst. Het onderwerp was “Erken de tegenslag maar vergeet nooit de Hoop”. Mooie dienst, ik voelde me welkom.


    De rest van de zondag was wat lui – fietsen, zwemmen en een boek lezen. Het boek heb ik hier gekocht en heet “De koffiebar van tweede kansen”. Is van de Japanse schrijfster Shiori Ota. Als ik het uit heb laat ik mijn mening hier wel horen.

    Terug naar https://eilt.nl

    Na de dienst koffie gedronken bij een cafe in Nes, die heel passend Nescafe heet
  • Dagboek vrijdag 19 juni en zaterdag 20 juni 2026
    Je zult veilig je weg kunnen gaan, nergens zul je struikelen. Je hoeft niet bang te zijn wanneer je slapen gaat, je slaap zal vredig zijn. (Spreuken 3:23-24)

    Uitzicht vanuit de tent

    Mijn eerste volledige dag op Ameland was vooral toeristisch. Op mijn lijstje stond: huurfiets regelen, visje eten, ijsje halen en eerste deel handwas doen. Allemaal gelukt. Fijn dat het weer meewerkt bij het drogen van de was. Later doe ik het tweede deel.


    Vrijdag heb ik verder niet te veel gedaan, daarvoor was het te warm. Veel water drinken en in de schaduw blijven was het devies.
    In de avond werd het koeler, ik besloot naar het strand te gaan wandelen. Een prachtige zonsondergang zette een fraaie punt achter deze dag.


    Maar zaterdag, heel vroeg in de ochtend, kwam het onweer. Met daarbij stevige windvlagen en buien. Mijn tentje werd door de wind nu en dan bijna plat gedrukt. Ik besloot te schuilen bij het toiletgebouw van de camping.

    En ik was niet de enige. Er stonden al heel wat mensen onder het afdak te wachten tot het rustiger zou worden.
    Ook een manier om mensen te leren kennen 🤔
    Toen het wat rustiger werd zocht ik mijn tent weer op – gelukkig stond hij er nog… ⛺
    Ik zag dat de tekst van de dag net was binnengekomen op mijn telefoon. Ik heb die boven deze blog gezet.


    Verder deze zaterdag wat gefietst en voor het eerst dit jaar: gezwommen. Het water was opvallend warm.

    Het was stil op het strand

    Met de volgende handwas heb ik de middag afgesloten 👕🩳
    Straks ga ik opnieuw een avondwandeling lopen.

    Inmiddels gedaan: https://www.komoot.nl/tour/3052990514


    Zondagochtend ga ik naar de oude Magnuskerk in Hollum. Dat is ook een mooie fietsroute.

    Terug naar https://eilt.nl

  • Dagboek donderdag 18 juni 2026

    Kerk in Ried


    Als je troebel water met rust laat,
    wordt het vanzelf helder.
              Lao-Tse

    Gisteren was het al benauwd, vandaag was het nog warmer. Ook de zon was in volle glorie aan het schijnen.


    Ik was extra vroeg gestart. Maar na nog geen 10 kilometer ben ik gestopt bij een bushalte in Minnertsga. Over een week ga ik hier weer verder maar eerst ga ik de hete dagen overbruggen op een koele plaats. Wandelen bij hitte is niet mijn ding en kan zelfs gevaarlijk zijn. Dat is 1 van de redenen dat ik nog twijfel of ik ooit naar Santiago of Rome ga wandelen.

    Hier de bus genomen naar Leeuwarden en daar overgestapt naar Holwerd

    Waar is het koel? Op Ameland is het morgen vijf graden koeler dan in Leeuwarden en zeven graden koeler dan bijvoorbeeld Maastricht! Tenminste, dat zijn de verwachtingen volgens mijn weerapp.
    Mijn tentje staat dus op een voor mij vertrouwde camping bij Nes Ameland: Middelpôlle. Hier blijf ik tot woensdag – er zullen de komende tijd niet elke dag nieuwe berichten op deze blog staan. Ik ga hier wel wat wandelen maar ook lekker uitrusten en misschien wat fietsen en zwemmen 🪼

    Route vandaag https://out.ac/Ihx7Fp
    Terug naar https://eilt.nl

    Wandelpad van Nes naar Middelpôlle
  • Dagboek woensdag 17 juni 2026


    Als je in een slechte bui bent, ga dan wandelen. Als je nog steeds in een slechte bui bent, ga dan nog een eindje wandelen.
            Hippocrates

    Er gaan verhalen rond dat het de komende dagen heel warm gaat worden: 34 graden! 😱 Dat is niet zo fijn wandelen. Vandaag was het soms al benauwd. Ik had een natte rug, dat is zeldzaam bij mijn type rugzak omdat de wind tussen rug en rugzak kan waaien. Toch was er nauwelijks zonneschijn.


    Morgenmiddag kan het oplopen tot 28 graden. Misschien moet ik maar vroeg starten of wat minder kilometers lopen. Vrijdag ga ik natuurlijk niet lopen, want dat lijkt me gevaarlijk.

    De Waddendijk onder een grijze lucht

    Vanmorgen mooi op tijd gestart. Ingrid: nogmaals bedankt voor het onderdak!
    Na een aantal uur lopen heb ik op de Waddendijk havermoutpap gekookt. Erg blij met mijn vuurvaste windscherm 🔥
    De hele dag kwam ik geen winkel tegen om mijn voorraad aan te vullen. Gelukkig heb ik altijd wat noodvoedsel. Morgen ga ik wel weer langs een supermarkt.


    Het eerste deel ging vandaag dus over de Waddendijk. Daarna liep ik landinwaarts langs diverse kerkdorpjes. Bij de kerk van Peins kon ik een stempel scoren. Eventueel kon ik daar in de kerk slapen op een stretcher maar ik wilde verder.

    Via graspaden kwam ik uiteindelijk bij mij doel: natuurkampeerterrein Slappeterp. Bijna 30 kilometer gelopen!

    Peins

    Podcast van het Ziltepad https://open.spotify.com/episode/40VWu309lN7BdAG7okSxgc
    Route vandaag https://out.ac/IhwB3K
    Terug naar https://eilt.nl

  • Dagboek dinsdag 16 juni 2026
    There are no shortcuts to any place worth going – Beverly Sills

    Omweg op Vlieland

    Vanmorgen alles weer inpakken, rustig aan want pas even voor twaalf zou de veerboot vertrekken. Via een omweg naar het dorp gelopen en bij de bakker genoten van koffie en gebak 🍰
    Met de veerboot weer naar het ‘vaste wal’. Onderweg een enorme kipsalade gehad. Je kan best lekker eten in het restaurant van Doeksen! ⛵

    In de wachtruimte op Vlieland

    Daardoor kon ik pas rond half twee beginnen met wandelen vanaf Harlingen. Prachtig zonnig wandelweer. Het Ziltepad bracht me langs het Van Harinxmakanaal tot Saltryp.

    Midlum

    Daarna naar de Sint Nicolaaskerk in Midlum. Helaas geen open kerkdeur, maar ik kon ook niet veel tijd verliezen met een bezichtiging. De eerste camping is pas in Franeker, en dat is nog ver lopen!

    Berm

    Via een met veel bloemen omzoomd fietspad kwam ik daarna aan in het mooie dorp Wijnaldum. Leuke kerk, zag er van buiten goed onderhouden uit. Helaas was hier de kerkdeur ook gesloten.

    Wijnaldum

    Bij een Archeologisch Steunpunt was een kleine tentoonstelling over de opgravingen in deze omgeving.

    In en bij Wijnaldum zijn erg veel terpen waar vroeger, en nog steeds, mensen met metaaldetector op zoek gaan naar schatten uit het verleden.


    Beroemd is de fibula die hier is ontdekt. Samen met andere ontdekkingen in deze omgeving kwam men tot de conclusie dat Wijnaldum in de vroege middeleeuwen een belangrijke (koninklijke?) plek is geweest. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Fibula_van_Wijnaldum
    Bij dat Archeologisch Steunpunt was ook de mogelijkheid om koffie, thee en ijs te kopen. Het was een officieel rustpunt, zie https://www.rustpunt.nu/. Altijd leuke plekken voor een pauze.
    Hier vroeg ik of ze een plek wisten om mijn tentje op te zetten, ik zag het niet zitten om vandaag Franeker via de route te bereiken.
    Ze wisten niet meteen een plek maar gooiden het in de app-groep van het dorp.

    Even later kwam iemand langs die een logeerkamer had. Dus ik slaap nu op een gewoon bed. Erg blij mee!
    Wel wat weinig gelopen maar samen met het deel op Vlieland valt het mee. En morgen begin ik lekker vroeg, denk ik.

    Podcast van het Ziltepad https://open.spotify.com/episode/2RnZ8LTZBaaEULbeMcaPUS
    Route vandaag https://www.komoot.nl/tour/3041605989 (Vlieland) en https://out.ac/IhvIzV (vaste wal)
    Terug naar https://eilt.nl

    Loop ik zomaar de Elfstedentocht!
  • Dagboek maandag 15 juni 2026

    “De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan” (uitspraak van Goethe, denk ik)

    Romantische dichters en andere schrijvers hebben mooie dingen geschreven over “nooit ergens thuis zijn” – en over het zwervend zoeken naar je plek. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen maar het is niet het gevoel dat mijn wandeling beheerst. Ik vind regelmatig een plek waar ik mij thuis voel. Maar na een tijd van stilstand voel ik wel de neiging om te gaan reizen.

    Reigersbek

    Omdat ik een dag langer op de camping ben dan ik oorspronkelijk had geboekt moest ik mijn tentje verplaatsen. Want iemand anders had mijn eerste plek geboekt 🏕️ Jammer dat die verhuizing nodig was maar het was ook niet echt lastig: in een kwartier had ik alles over gebracht.


    Ik ben ook eens op een camping geweest waar je altijd na vier nachten moest verhuizen anders zou het gras geel worden… 🟩🟨


    Mijn wandeling ging door de wildernis en over smalle paden naar het dorp en de veerhaven. Daar wat boterhammen gegeten, toen doorgelopen naar de strandtent voor thee en bitterballen 😁
    Via het strand terug naar de camping. Was gewoon een lekkere wandeling!


    Route vandaag https://out.ac/IhtnKX
    Terug naar https://eilt.nl

  • Dagboek zondag 14 juni 2026


    Een weekend op Vlieland leek me voldoende maar ik heb er toch een dag aan toegevoegd. De retourvaart kon ik gemakkelijk online wijzigen – maar een overnachting toevoegen aan de camping is lastiger. Morgen maar even overleggen met de boswachter, hij of zij doet de administratie hier.

    De Nicolaaskerk lijkt verbaasd te kijken

    Deze zondag heb ik mij lange broek weer onderuit de rugzak gehaald om ‘netjes’ een kerkdienst te kunnen bezoeken. Er is 1 kerk op het eiland dus geen keuzestress 😁
    Het was ruim drie kilometer lopen maar ik was mooi op tijd.
    Van deze oude Nicolaaskerk heb na de dienst en het koffiedrinken foto’s gemaakt.

    De kroonluchters zijn lang geleden geschonken door Michiel de Ruyter en de koning van Zweden

    De preek ging over hoop in onrustige tijden van oorlogen en vreemdelingenhaat. Best een heldere boodschap in een dienst die verder een strakke liturgie had. Het is een andere traditie dan waarin ik groot ben geworden, maar het was goed. Terugluisteren kan hier.


    De geschiedenis van het gebouw is bijzonder want het is 1 van de oudste als protestants gebouwde kerken in Nederland.
    https://protestantsegemeentevlieland.nl/over-ons/ons-kerkgebouw/

    Een heuvel beklimmen

    De terugweg was via een andere route. Ik kwam op plekken die ik nog nooit had gezien. Hoge heuvels heb ik beklommen waar ik beide zeeën tegelijkertijd kon zien!

    Terug naar https://eilt.nl

    Heksenmelk
  • Dagboek zaterdag 13 juni 2026


    Iedere keer als ik over het veldje van de camping loop, vliegen de zwaluwen in cirkels om mij heen. Blijkbaar hopen ze dat mijn stampen insecten uit het gras omhoog jaagt. Die vogels leven in een veel hogere versnelling dan wij – zoals wij ons verbazen over de traagheid van een huisjesslak, zo zullen zij zich verbazen over onze trage voortgang. De vogels nestelen in het toiletgebouw en vliegen soms vlak over mijn hoofd naar buiten of naar binnen.


    De wandeling vandaag ging vooral over het strand. Het was fris met een stevige bries. Gelukkig had ik de wind in de rug.

    Ik kwam twee mannen tegen die met een grote rugzak richting Vliehors liepen. Gaan ze daar op die woestijnachtige vlakte wildkamperen? Ik zou het afraden. Misschien namen ze een omweg naar hotel Posthuys of naar de Vliehors Express (bus en boot naar Texel).

    Schuimende branding

    Zelf heb ik helemaal om de oostpunt van Vlieland gelopen. Ik had in deze koude branding geen enkele behoefte om te gaan zwemmen. Er waren wel twee heel dappere blote boomers die een duik namen, brrrr.
    Op de terugweg via het dorpje gelopen. Boodschappen gedaan, eten voor vandaag en morgen geregeld.
    Daarna een handwas gedaan, het huishouden stopt nooit.

    Ergens valt regen, bij mij bleef het droog

    De laatste tijd krijg ik automatisch herinneringen binnen van oudere blogs op eilt.blog. Vandaag was het een bericht van 13 juni 2024. Dat was een onvergetelijke dag, lees maar terug: https://wp.me/seDnKB-koeien
    Hier op Vlieland zijn ook van die gebieden waar koeien en toeristen elkaar kunnen tegenkomen. Die sla ik dit weekend over 😑

    Route vandaag https://out.ac/IhqjqV
    Terug naar https://eilt.nl

    Wilde kamperfoelie
  • Dagboek vrijdag 12 juni 2026


    Deze keer maar een heel kort deel van het Ziltepad gelopen. Want tijdens het koffiedrinken bij de Hema in Harlingen besloot ik spontaan dit weekend naar Vlieland te gaan! 💡
    Eerder had ik Terschelling in gedachten maar daar begint vandaag Oerol, dus dat zal wel erg druk zijn. Terschelling ga ik misschien in de nazomer heen, dat is vorig jaar ook erg goed bevallen.


    Door de bootreis zorgen eilanden voor het mooie gevoel dat je je eventuele zorgen en beslommeringen op de vaste wal kan achterlaten.

    Diverse zeilschepen in de haven

    Maar mijn ferry vertrok pas na twee uur, dus ik had nog wat uren te vullen. Ik ging daarom naar het Gemeentemuseum – het Hannemahuis. Een leuk museum met de ingang via de naastgelegen boekhandel. Een aanrader! Even wat kunst vastgelegd.


    De veerboot was ongeveer anderhalf uur onderweg, Vlieland is van alle Waddeneilanden het verst verwijderd van de vaste wal.

    Boswandeling naar de camping

    Eenmaal aangekomen ben ik met de rugzak gaan lopen naar de Lange Paal. Dat is een natuurkampeerterrein, ruim drie kilometer lopen vanaf het enige dorp op het eiland.
    Hier blijft mijn tentje voor drie nachten staan 🏕️
    Terwijl ik dit schrijf krijg ik net nieuwe buren, hopelijk hebben ze geen last van mijn gesnurk 😴

    Mijn tentje heeft een soort bruin-groen-donkergrijze kleur

    Route vandaag https://out.ac/IhpPYk (Harlingen) en https://www.komoot.nl/tour/3032117362 (Vlieland)
    Terug naar https://eilt.nl

    Een krijttekening van een haaienvisser in Oman (tentoonstelling Gemeentemuseum)