Eilt.blog

wandelen tussen de oren

Start op eilt.nl

  • Dagboek donderdag 11 juni 2026

    Wandelen door nat gras

    Vanmorgen was ik nieuwsgierig waar ik vandaag zou finishen – de Afsluitdijk is toch wel een lastig stukje.
    Maar eerst heb ik de etappe tot Oosterland afgerond. Er zat weer kilometers lopen in nat gras bij, gelukkig niet heel hoog. Ook moest ik twee keer onder schrikdraad door.


    Toen ik dat deel had gelopen beloonde ik mezelf met koffie en versierde cake 🍰
    Kort daarna kwam ik bij de Michaël-kerk in Oosterland. Ik belde met het nummer bij de ingang en tien minuten later kwam al iemand met de sleutel.

    Koper poetsen

    Zij liet mij de bijzondere tufstenen kerk zien, inclusief crypte. Alles prachtig onderhouden – men was inmiddels begonnen met het jaarlijkse koperpoetsen van de kroonluchters. Er zaten echte kaarsen in, maar die werden bijna nooit aangestoken.

    Michaël

    Op het plafond was een enorme afbeelding van de aartsengel Michaël – het hilarische verhaal van het ontstaan en van de onthulling van dit schilderij konden jullie horen bij de podcast van gisteren. Samenvatting: men was niet echt blij met dit cadeau 😆


    Na de rondleiding opperde ik het idee om een zitbank buiten voor de ingang te plaatsen. “Maar er staat al een bank” zei ze en liep de hoek om. Ik zette ondertussen mijn rugzak weer op de schouders en liep achter haar aan.
    Zij stond stil bij een grafsteen en ik zag de bank al staan tegen de zonnige kant van de kerk.
    “Hier ligt mijn zoon” zei ze, terwijl ze naar het graf wees. Ik zag dat hij maar twintig jaar oud is geworden. Verschrikkelijk als je als ouder moet meemaken dat je kind sterft.

    Michaëlskerk

    Den Oever ligt vlak bij Oosterland, daar moest ik wachten op de bus, want over een deel van de Afsluitdijk mag je nog niet lopen of fietsen. Men is al jaren bezig die dijk klaar te maken voor de hogere waterstanden in de Waddenzee. Een groep Duitse fietsers en een Engelsman stapten ook in de gratis bus naar Kornwerderzand. Een mooi gesprek gehad met 1 van de Duitsers.

    Fietspad op de Afsluitdijk

    Ik besloot vanaf Kornwerderzand te gaan lopen naar Harlingen, eerst over een stuk van de Afsluitdijk. Het was prachtig wandelweer, ik had de wind in de rug.

    Zurich

    In Zurich kwamen me fietsers tegemoet die in mij een Ziltepad-wandelaar herkenden.
    “Je kan slapen in de kerk hier”, vertelden ze. Dat klopte, maar ik had nog te veel energie om nu al te stoppen. Wel koffie gemaakt in de kerk en even buiten in de zon gezeten. Schoenen uit om sokken te laten drogen. Belangrijk om geregeld te pauzeren. Deze kerk had geen gids maar je moest jezelf verzorgen. Voor slapers hadden ze stretchers in de kerk staan.

    Dreigende luchten

    Uiteindelijk ben ik vlak voor Harlingen gestopt bij een bed and breakfast. Er was gelukkig nog 1 kamer vrij. Ik was net op tijd onder dak, er viel opeens heel veel regen.
    Een dag vol ontmoetingen – Daarom reis ik te voet!

    Podcast van het Ziltepad: https://open.spotify.com/episode/2gugsFqm8oXyK9G0lxBhO5
    Route vandaag: https://out.ac/Ihodrp
    Terug naar https://eilt.nl

    Zeekool, best zeldzaam
  • Dagboek woensdag 10 juni 2026

    Wandelen over de bodem van de Zuiderzee


    There’s something about the rhythm of walking, how, after about an hour and a half, the mind and body can’t help getting in sync.
    (tekst van Björk Guðmundsdóttir)


    Zelfs korte wandelingen helpen om even de bloedsomloop een duwtje te geven. Vandaag een kort ommetje gelopen door het bos van mijn camping – niet alleen omdat dat natuurkampeerterrein “Het Bos Roept!” heet 😏
    Je zal hier geen duizendjarige eiken tegenkomen want dit was begin vorige eeuw nog de bodem van de Zuiderzee. Maar het bos is inmiddels volwassen en de bomen staan hier alsof dat vanzelfsprekend is.


    Deze dag ben ik begonnen met croissants en yoghurt met muesli. Wel lekker om een keer iets anders te eten dan havermoutpap 😁
    Daarna de was gedaan. Tijdens het draaien van de droger heb ik de wandeling gelopen.
    De rest van de dag heb ik veel in de druivenkas gezeten. Wat lezen en schrijven.


    Ik heb de vraag gekregen om studiemateriaal te schrijven over Psalm 133 voor de kringen in mijn kerk. Over deze psalm dus:
    https://youtu.be/0Q5bB5Ey3cE

    Podcast van het Ziltepad (deze etappe ga ik morgen afronden)

    Route vandaag https://www.komoot.nl/tour/3027296802


    Terug naar https://eilt.nl

  • Dagboek dinsdag 9 juni 2026

    Oud peilhuisje waarin men vroeger de waterhoogten ging meten

    Wieringen was ooit een Waddeneiland, maar dijken en polders hebben daar een einde aan gemaakt (1924). Toch voelt het nog steeds als een eiland, daarom zegt men dat men OP Wieringen is, niet IN Wieringen. Waar dat gevoel in zit is mij onduidelijk – misschien het licht of de wind. Of is het de architectuur, de begroeiing of het glooiende landschap?


    Vanmorgen eerst teruggelopen naar de Sint Nicolaaskerk van Westerland. Op een bord zag ik een nummer dat ik kon bellen voor de sleutelcode van een kastje.

    Toen ik de knusse en lichte kerk van binnen bekeek, zag ik ook een stelling van het Ziltepad staan. Met boekjes en stempelkaarten. Zal ik toch….?
    Jullie raden het al: ik ga toch stempelen bij de volgende etappes ☺️

    Nicolaaskerk

    Inmiddels twee stempels binnen want ik heb de etappe uitgelopen en een deel van de volgende. De route ging vooral langs de kustlijn over de hoge dijk.

    Ik liep ook door Hippolytushoef , dit plaatsje is genoemd naar de christelijke martelaar uit de vroege kerk, Hippolytus

    Ik kwam langs het dorpje Stroe. Het spiksplinternieuwe kapelletje (2016) op het kerkhof daar blijkt erg populair voor mensen die even de stilte zoeken en een kaarsje willen aansteken.

    Het waaide stevig en prachtige wolken zeilden voorbij. Het bleef droog tot vlak voor de finish.
    Op de nieuwe camping blijft ik twee nachten. Het is natuurkampeerterrein “het bos roept”, even ten zuiden van Wieringen in de polder. Morgen even die roepende bossen bekijken en de was doen. En de boekjes van het Ziltepad gaan lezen voor nieuwe inspiratie. Daarna hoop ik het laatste deel van Wieringen te ontdekken.

    Podcast van het Ziltepad
    Route vandaag https://out.ac/Ihmbyp
    Terug naar https://eilt.nl

    Muurpeper
  • Dagboek maandag 8 juni 2026

    Watertoren in Wieringerwaard

    Bij gras denk je misschien aan een glad groen veld waarop je kan voetballen of golfen. Maar gras kan ook een andere vorm aannemen. Vandaag liep ik vanaf Wieringerwaard over een dijk richting Wieringen en daar stond deze plant manshoog op mijn route. Misschien had ik dit deel beter op een zitmaaier kunnen afleggen. Kort filmpje gemaakt https://youtube.com/shorts/lNk6OaO6828

    Zwoegen op de dijk

    Halverwege, na zo’n drie kilometer zwoegen, ben ik overgestapt op een asfaltweg naast de officiële route.

    Inclusief een vroege avondwandeling naar een tankstation (voor wat eten) heb ik totaal ongeveer 20 kilometer gelopen. Dat laatste gedeelte staat op Komoot https://www.komoot.nl/tour/3023734488

    Onderweg een paar keer moeten klimmen over hekken. Met de grote rugzak is dat een wankele bezigheid. Moet een man van bijna 68 en een half dit soort avonturen nog wel doen?

    Sint Nicolaaskerk in Westerland
    Eenzaam oorlogsgraf bij Sint Nicolaaskerk. Tekst:
    PER ARDUA AD ASTRA
    SERGEANT E. H. TUCKER NAVIGATOR ROYAL AIR FORCE 26TH JANUARY 1943 AGE 20
    GONE ON BEFORE, TIL WE MEET AGAIN


    Podcast van het Ziltepad https://open.spotify.com/episode/3WQg7ArbgqcD4mif1kGKer (Wieringerwaard) en https://open.spotify.com/episode/05NoyQaE2f2DfC8MSjcURw (Westerland op Wieringen)

    Route vandaag https://out.ac/IhkUXH
    Terug naar https://eilt.nl

  • Dagboek zondag 7 juni 2026


    Wandelen
    Wie wandelt, wandelt nooit alleen.
    Altijd zijn er wel vogels, altijd de wind of de waterstromen, de bronnetjes soms of passanten.
    Altijd zijn er de bomen en de wolken die je groeten of de strakke blauwe hemel en de zijwegen en kruispunten die vragen om een keuze.
    Altijd zijn er je gedachten die meetrekken als engelen of als duivels, die je plagen. Alleen wandelen bestaat niet.
    Wandelen brengt je ook altijd weer op je innerlijke weg en brengt je thuis.
    Tekst van Marinus van den Berg


    Afgelopen nacht heeft het geregend maar deze hele zondag is het al mooi zonnig weer met nu en dan een mooiweerwolkje.
    Deze zondag heb ik mijn tentje op de camping bij Wieringerwaard laten staan.

    ‘s Morgens was ik een beetje laat en ik moest snelwandelen richting de kerk. Uiteindelijk was ik precies op tijd maar bleek de spreker nog niet aanwezig te zijn.

    “Dan zingen we een extra lied”, zei de voorzanger. Blij dat het voor mij meestal bekende liederen waren – altijd prettig om mee te kunnen zingen. Ze hadden een bandje met drummer, een beetje ongewoon voor een traditionele kerk. Soms gaat de gemiddelde leeftijd van de aanwezigen naar beneden als ik een kerk binnen kom, maar hier viel dat enorm mee 😁
    De geschiedenis van deze gemeente kan je nalezen op hun site: https://www.hervormdwieringerwaard.nl/historie/
    De preek ging deze zondag over Handelingen 3, de genezing van de verlamde.

    Bij het koffiedrinken nog wat gebabbeld met sommige aanwezigen. Ook het stempelboekje van het Ziltepad ontdekt. De koster vertelde dat er tot nu toe zo’n twintig wandelaars zich hebben gemeld voor een stempel in hun boekje. Het moet nog duidelijk op gang komen.

    Podcast van het Ziltepad https://open.spotify.com/episode/3WQg7ArbgqcD4mif1kGKer
    Terug naar https://eilt.nl

  • Dagboek vrijdag 5 juni en zaterdag 6 juni 2026


    Vrijdag had ik een pauze. Even de was gedaan en een boek uit de camping-bibliotheek geleend en meteen helemaal uitgelezen. Verder vooral lui, maar ik vind het wel belangrijk om elke dag minimaal 3000 stappen te lopen. Daarom even naar het plaatselijke winkelcentrum gewandeld.

    Pont over het Noordhollands Kanaal

    Vandaag, zaterdag, weer gewandeld over het Ziltepad. Er werd regen verwacht en er waren dreigende luchten. Toch viel de neerslag wel mee. De paraplu heeft het meestal opgevangen.
    In Anna Paulowna heb ik een pauze met koffie en gebak genoten, en wat boodschappen gedaan zodat ik zondag ook eten heb.

    In een mooie kleine kapel in Anna Paulowna een kaarsje aangestoken en even uitgerust

    Het was vandaag vooral een wandeling door boerenland. De gemeente Hollands Kroon noemt zichzelf niet voor niets de landbouwhoofdstad van Nederland! Het was ook echt een polderlandschap: met rechte kanalen en wegen.


    De tweede en derde etappe van het Ziltepad heb ik nu afgerond. Bij die derde heb ik wel iets gesmokkeld om een beetje op tijd op de camping te raken 😁

    Podcast van het Ziltepad
    Route vandaag https://out.ac/IhiCK4
    Terug naar https://eilt.nl

    Donkere dreigende lucht
  • Dagboek donderdag 4 juni 2026

    Kamperfoelie

    Als ik boos ben geeft me dat soms extra energie 🔥
    Voor vanmorgen 11 uur had ik een afspraak online gemaakt om de Nieuwe Kerk in Den Helder van binnen te bekijken. Ik zou dan meteen een stempel krijgen en een boekje om ze in te verzamelen.
    Het was natuurlijk een omweg om weer opnieuw naar het startpunt van het Ziltepad te gaan.

    Watertoren in Den Helder

    Maar, je raadt het al: er kwam niemand opdagen. Het zou me niet verbazen dat niemand het bericht heeft gezien en het automatisch in een zwart gat is verdwenen 😠
    Dus kon ik alsnog een bus nemen naar Huisduinen, de plek waar ik moest starten voor de tweede etappe. Maar ik zat vol boosheid, dat gaf me de energie om dat lopend te doen. Onderweg zakte mijn ergernis weg en werd het toch een leuke wandeling.

    Ik maak iedere keer een foto van mijn rugzak bij de kerkdeur – in plaats van een stempel

    Ik heb besloten om dan maar zonder stempels het Ziltepad te gaan lopen. Als ik de eerste al mis vind ik het niet meer nodig om de anderen wel te verzamelen.

    Duinroos

    Behalve dit soort kinderziektes heb ik ook wel andere kritiek op deze nieuwe route. Het Ziltepad heeft een lange route en soms een alternatief en diverse losse rondwandelingen. Onoverzichtelijk, het is beter om 1 duidelijke route te hebben. Denk maar aan het Pieterpad en de vele andere LAW’s (Lange Afstand Wandeling). Ook hadden ze het kunnen beperken tot Groningen en Friesland – en meteen interessante Waddeneilanden kunnen toevoegen. Die Afsluitdijk is een onhandige en saaie onderbreking.
    Laat maar weten wat jullie daarvan vinden.

    Vandaag gingen de wandelpaden vooral door de duinen. Een mooie route. Opvallend dat de duinen zoveel hoger zijn dan het vlakke land daar direct achter. Een opvallend contrast dat mooie vergezichten oplevert.


    Na totaal ruim 20 kilometer lopen ben ik aangekomen in Julianadorp op een boerencamping. Mijn nieuwe buren gaven mij een warm bord eten en een salade. Overal zijn aardige mensen!

    Podcast van het Ziltepad

    Route vandaag https://out.ac/IhfeHi en de proloog via Komoot https://www.komoot.nl/tour/3011184306

    Terug naar https://eilt.nl

    Het was niet helemaal voor niets, mijn reis naar het centrum van Den Helder 😁

    Vrijdag is er even geen bericht. Zaterdag ben ik er weer!

  • Dagboek woensdag 3 juni 2026

    Beeld van Havenarbeider in Den Helder

    Ga ik stempels sparen? Om te bewijzen dat ik het heb gelopen zijn die niet nodig – ik hoef niets te bewijzen ☺️
    Maar misschien zijn die stempels wel heel mooi? Morgen om 11 uur heb ik een afspraak bij de kerk in Den Helder, online gemaakt. Eens kijken wat ik ga doen.

    De etappe ging eerst langs de haven

    De eerste etappe heb ik vandaag gelopen (gisteren was een soort bonus-route). Het pad was vanaf de Evangelische gemeente De Ambassade vlakbij de vroegere marinehaven. De finish was bij het Huisduiner kerkje.

    Huisduiner kerk. De stempel zit in dat kleine witte kerkje

    Het was een leuke route bij droog weer, het begon zelfs zonnig warm. Maar meestal was het grijs met erg veel wind. Vaak door bebouwing maar stukjes gingen door parken en duinen.


    Terwijl ik dit schrijf is mijn tentje erg onrustig aan het bewegen door het stormachtige weer. Morgen gaat het nog harder waaien, dat gaat nog spannend worden omdat de tweede etappe vooral over het Noordzeestrand gaat. Eventueel kan ik natuurlijk tussen de duinen gaan lopen.

    Walvis in Huisduinen

    Bij iedere etappe is een podcast gemaakt door de organisatie. De moeite waard om te beluisteren. Ik zet de link iedere keer onderaan.


    Podcast van het Ziltepad
    Route vandaag https://out.ac/IheIrx
    Terug naar https://eilt.nl

  • Dagboek dinsdag 2 juni 2026

    Best bijzonder dat ik dit jaar nauwelijks regen heb gehad tijdens het wandelen. Maar vandaag was het raak. Vooral de laatste kilometers werd ik erg nat.

    De route die ik heb gelopen is het eerste deel van het Ziltepad. Mijn eigen start en finish was bij mijn tentje. De route zelf is tien kilometer maar met het stuk vanaf de camping heb ik totaal zo’n 17,5 afgelegd.

    Grijze lucht boven Huisduinen en vuurtoren de Lange Jaap

    Tijdens het wandelen heb ik Den Helder bekeken vanaf de hoge dijk. Daarna heb ik langs het Marinemuseum en door het centrum gelopen. Overal op de route zag je resten van vestingwerken en bunkers. De marine zit ingebakken in de plattegrond van deze stad.

    Vestingwerken

    Route vandaag in twee delen https://out.ac/IhcmdP en https://out.ac/IhcyZa

    Terug naar https://eilt.nl

    Heel veel schepen. De Bonaire in het droogdok.
  • Dagboek zondag 31 mei en maandag 1 juni 2026

    De wind komt vaak uit dezelfde hoek

    Zondag was een luie dag. Even wat leesachterstand weggelezen en een wandeling naar de kerk gelopen. De oude Zeemanskerk was helaas gesloten. Ook even snel opnieuw het museum Kaap Skil bezocht om (speciaal voor jullie) een foto te maken van die unieke jurk 👗

    De beroemde Jurk, gevonden in een eeuwenoud scheepswrak op de Waddenzee bij Texel

    Maandag was het hoog tijd om te vertrekken naar het zuiden van Texel. Voor mijn doen was ik vroeg wakker – de vogels waren erg actief rond mijn tentje.

    Interieur Burghtkerk in Den Burg

    De route ging vandaag via de grootste plaats van Texel, Den Burg. Daar bleek het erg druk te zijn vanwege de markt. Na een koffie en een kort bezoek aan de oude kerk liep ik over mooie paden richting het Wad. Daarna over een zanddijk naar de Veerhaven. Niet om de boot naar de vaste wal te nemen – maar voor een vette hap om mijn gewicht weer op peil te brengen 😁

    Zanddijk

    Ik wilde naar een camping 🏕️ vlakbij de veerhaven zodat ik dinsdag officieel met het Ziltepad in Den Helder kan beginnen: dat leek me een goede bestemming. Helaas was er geen beheerder aanwezig, en op mijn voicemail kwam geen reactie. Een tweede camping was volgens een bordje “vol”. Al met al vandaag 22 kilometer gelopen.
    Toen besloot ik om toch naar de vaste wal te gaan en daar een camping te boeken.

    Onderzeeër in Den Helder

    Dat eerste “officiële” stukje van het Ziltepad is een rondwandeling vanaf de veerhaven in Den Helder. De dag daarop gaat de “zwarte route” van het Ziltepad beginnen. Die “zwarte route” noem ik zo omdat het de zwarte lijn is op de kaart. De rondwandelingen zijn blauw (en kan ik zonder de zware rugzak lopen). Zwart is dus vaak met volle bepakking, blauw met alleen de buikzak. Kijk maar mee op de kaart!

    Detail van de kaart

    Maar misschien loop ik nu eerst een paar dagen met licht gewicht.


    De campingbeheerder van de nieuwe camping bleek uit Veendam te komen! Kleine wereld. Zie www.camping-uitzicht.nl

    Route vandaag (tot de kroket) https://out.ac/Ihc9TV
    Terug naar https://eilt.nl